לוגו אורין שפלטר לאתר התרגול
צרו קשר צרו קשר
צרו קשר

ליצירת קשר עמנו מלא/י

:את הטופס הבא

למידע עבור לימודים לקורס מקצועית א' צרו עימנו קשר: 074-757-9813

התשובות הנכונות

מבחנים אמורים לבחון את הידע והיכולות של סטודנטים, אם כי הם לא לוקחים בחשבון הרבה פקטורים, כמו לחץ, שכחון רגעי ועוד. לכן, ברוב הבחינות אפשר לערער או לקיים מבחן חוזר כדי לשפר את התוצאה. הדבר מורכב יותר כאשר עורכים מבחנים גדולים יותר, כמו מבחני הלשכה של הרשות לניירות ערך. במכללת אורין שפלטר עוזרים לסטודנטים להתמודד עם המבחן הקשה בעזרת קורס מקצועית א', ויתרה מכך, עוזרים לסטודנטים לגלות את התשובות הנכונות ואף מציגים אופציות לערעור אשר יעלו את הציון.

במכללת אורין שפלטר מציגים בכל שנה את הנתונים הטובים ביותר בנוגע לנבחנים ולאחוז עוברים בבחינה, ואין ספק שעושים את המירב כדי להכניס את הסטודנטים לשוק העבודה.

שלום לכולם. בכתבה זו תוכלו למצוא הנחיות והמלצות לערעור עבור בחינות רשות ניירות ערך שנערכו במועד קיץ 2019.

מצ"ב קישור למאגר הבחינות של הרשות לניירות ערך - ממנו ניתן להוריד את טפסי הבחינות והתשובות הרשמיות של הרשות.

באתר מח 10 יש להכנס לאיזור האישי ובו תמצאו את גליון התשובות ואת סריקת טופס הבחינה שלכם - על ידי השוואה לטופס הבחינה שפורסם באתר הרשות תוכלו לדעת אם ההמלצות שלנו לערעורים רלוונטיות עבורכם. במידה ואחד מהטפסים לא נמצא, יש ליצור קשר דרך אתר מח 10, ולבקש.

 
כמה דגשים חשובים:
  • ניתן להגיש ערעור תוך 30 יום מיום פרסום הציונים.
  • רק תלמיד שניגש לבחינה יכול להגיש ערעור.
  • רק תלמיד שטעה בשאלה יכול להגיש ערעור על אותה שאלה.
  • ניתן להגיש בו זמנית ערעור על מספר שאלות.
  • עלות ערעור היא כעלות בחינה.
  • התשובות לערעור מתקבלות לרוב כחודש לאחר הגשתו. התשובה ניתנת למי שהגיש את הערעור.
  • במידה והערעור מתקבל, הסכום ששולם יוחזר והנקודות ינתנו לכל מי שטעה באותה שאלה - גם אם לא הגיש את הערעור.
  • במידה והערעור נדחה... הכסף לא יושב ולא ניתן לערער בשנית.

מאחר וקבלת ערעור תקפה לכל הטועים באותה שאלה (גם אם לא הגישו ערעור) אנו ממליצים להתארגן בקבוצות, כך שאחד יגיש וכולם יתחלקו בכסף.

להלן הליך הגשת הערעור והמלצותינו לשאלות עליהן אנו מאמינים כי ניתן לערער בסיכוי סביר.

אז איך מגישים את הערעור?

השלב הראשון הוא התשלום. יש לשלם את אגרת הערעור באמצעות טופס פ003.
לאחר התשלום יש להכנס לאיזור האישי שבאתר 'מח 10', לבחור בטופס 'בקשה לערעור' הנמצא תחת לשונית 'בקשות וטפסים' ובו להזין את תוכן הערעור. אתם מוזמנים לעשות העתקה של המלצת המכללה או לנסח את הערעור במילים שלכם.


בהצלחה!

מכללת אורין שפלטר - השכלה פיננסית.

 

מקצועית א' (04/07/2019) - קישור להורדת טופס הבחינה

לדעתנו קיים מקום לערעור על שאלות 7,10, ו- 18.

 

נוסח הערעור על שאלה 7 - קבלת תשובה נוספת:

בשאלה שעסקה באיגרות חוב של חברות נדל"ן אמריקאיות, נשאל מה יכול להסביר את התשואה לפדיון הגבוהה בה איגרות חוב אלו נסחרות ביחס לחברות בדירוג דומה.
אין חולק על כך שהתאגדות החברות באיי הבתולה יכולה להסביר תופעה זו, אך לטעמי הסבר לא פחות טוב הוא החשש מעליית ריבית קרובה בארה"ב.
מאחר ומדובר בחברות נדל"ן מניב הנמצאות בארה"ב הן חשופות במידה רבה לשינויים בריבית, הן בהקשר של מיחזור הלוואות שנלקחו מבנקים וגופים שונים בארה"ב או בהשפעה על הלוואות בריבית משתנה, והן בכך שעליית הריבית בארה"ב פוגעת בהערכת שווי הנכסים (המהוון) וביכולת ההחזר בעת מימוש נכסים במצב של חדלות פרעון. 

טענה זו מחוזקת בכתבות הבאות:

ערן אזרן, TheMarker, 17/10/2018, כותרת: 'אי.בי.אי: מומלץ להשקיע באג"ח של חברות אמריקאיות - אבל עם שעבודים'.
ציטוט: "איגרות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות סבלו בחודשים האחרונים מתנודתיות רבה — שהביאה לעלייה בתשואות על האג"ח לרמות של כ–6%, כפי שמשקף מדד תל בונד גלובל . התכונה הרבה סביב האג"ח הזרות נובעת במידה רבה מחששות בנוגע להשלכות של עליית הריבית בארה"ב, שעלולה להעלות את הוצאות המימון של החברות ולהשליך לשלילה על שווי נכסיהן."

צבי סטפק, גלובס, 29/05/2017, כותרת: 'גל הנפקות של חברות נדל"ן אמריקאיות בדרך – וכדאי להזהר'.
ציטוט: "... שנית, מרבית הנכסים בארה"ב ובעיקר נכסי נדל"ן במנהטן, מהוונים כיום בשיעורי היוון נמוכים למדי של 4%-5%, נמוכים משמעותית משיעורי ההיוון הנהוגים בישראל, של 6%-8%. במידה, וכפי שמסתמן, הפד בארה"ב ימשיך במגמת העלאות הריבית בשנה הקרובה, הדבר יביא כנראה לעלייה בשיעורי ההיוון ולירידת ערך של אותם נכסים. התפתחות כזו עלולה להגדיל את מינופן ולנגוס בהון העצמי של אותן חברות, שהתנפח מאוד בשנים האחרונות כתוצאה מעליית שווי הנכסים."

YNET, 14/12/2016, כותרת: 'כך העלאת הריבית בארה"ב תשפיע עלינו'.
ציטוט של יניב חברון, כלכלן ראשי באסקלנס: "העלאת ריבית מהירה בארה”ב, תמשוך את התשואות בארה”ב מהר יותר כלפי מעלה, ואת שאר התשואות בכלכלות החזקות, כולל בישראל", כך אומר הערב הכלכלן הראשי של אקסלנס, יניב חברון. לדבריו ההשפעה המיידית תהיה כמובן על המשכנתאות, שצפויות להמשיך להתייקר בתקופה הקרובה. "התייקרות המשכנתאות בתקופה הקרובה עשויה לסייע לשר האוצר במלחמתו להורדת מחירי הדיור. השפעה נוספת היא פגיעה בחברות הנדל”ן המניב, שכן תשואת ההיוון של אותם נכסים מניבים, כמו משרדים לדוגמה, עולה, ולכן השווי יורד".

מאחר ומדובר באופן כללי בכך שהצפי לעליית ריבית אכן משפיע על רמת הסיכון שבאיגרות החוב של חברות אלו, בין אם מאוגדות באיי הבתולה או בכל מקום אחר, הרי שזהו הסבר שמניח את הדעת. כמובן, שלאור זאת שצפי לעליה בריבית בארה"ב אינו בהכרח מעיד על צפי זהה בארץ (כפי שראינו בשנים האחרונות שריבית הפד עלתה בעוד הריבית בארץ נותרה בללא שינוי) זה בהחלט יכול להסביר את הסיכון הגבוה יותר הגלום באג"ח של חברות נדל"ן אמריקאיות לעומת אג"ח של חברות נדל"ן ישראליות (בהיעדר צפי לעליית ריבית בארץ).
מסיבה זו סימנתי כי טענה זו יכולה (עם דגש על 'יכולה') להסביר את התופעה.

 

נוסח הערעור על שאלה 10 - קבלת תשובה נוספת:

בשאלה שעסקה במדדי ה TR, היה עלינו לסמן את ההיגד הנכון ביותר.

ברור לי לחלוטין שמדדי השקעה בנויים כך שהם מניחים השקעה חוזרת של הדיבידנד ברוטו, אך פועל יוצא של זה הוא שערכו של המדד אינו משתנה בעת חלוקת דיבידנד על ידי מניה הכלולה במדד, ולכן ניתן לומר שהמדד "אינו מתחשב" בחלוקת הדיבידנדים. אם מניה הכלולה במדד תחלק דיבידנד או לא תחלק, הרי שהמדד יציג את אותה התשואה. הבעיה המרכזית בתשובה זו היא הניסוח שלה: אני הבנתי את הנוסח "אינם מתחשבים בדיבידנדים..." כ:  "...מתעלמים מחלוקת דיבידנדים" או "...אינם מושפעים מחלוקת דיבידנדים" שזה נכון.
להלן ציטוט מאתר הבורסה, בעמוד "מדדי מניות רציפים - שאלות ותשובות": "רוב מדדי הבורסה הם מדדי תשואה כוללת. תשואת הדיבידנדים של המניות הנכללות במדד משתקפת בתשואת המדד. לא מתקיים חישוב מיוחד למדדי הבורסה כשמניה מחלקת דיבידנד..."
האימרה "לא מתקיים חישוב מיוחד למדדי הבורסה כשמניה מחלקת דיבידנד" למעשה מעידה על "התעלמות". גם בנוסחה לחישוב מדד תשואה שמופיעה באותו עמוד, אין כל התייחסות לדיבידנד מאחר והמדד מחושב על פי השינוי היחסי של כל מניה ביחס לשער הבסיס שלה באותו יום. מסיבה זו סימנתי את התשובה שביצועי המדד אינם מתחשבים בדיבידנדים.

יתרה מכך, תשואת מדד השקעה היא למעשה תשואת מדד מחיר + תשואת הדיבידנד (כפי שגם צוטט מאתר הבורסה), כך שהיא תמיד תהיה גבוהה מתשואת מדד מחיר ולא רק לרוב, ולכן הטענה שביצועי המדד אינם מתחשבים בדיבידנדים נתפסה בעיני כנכונה יותר.

לאור כל זאת, אבקש לשקול קבלת התשובה ש'ביצועי המדד אינם מתחשבים בדיבידנדים' כנכונה.

 

נוסח הערעור על שאלה 18 - קבלת תשובה נוספת:

בשאלה זו התבקש הנבחן למצוא את הטענה הנכונה ביותר, מבין מספר טענות העוסקות באסטרטגיות מעו"ף.
התשובה הנכונה על פי הבוחן היא שאסטרטגיית קופסה מאופיינת בתטא שלילית כאשר מחיר המימוש של אופציית CALL בלונג גבוה מזה של CALL בשורט. ברצוני לערער על תשובה זו בטענה כי אינה נכונה באופן גורף וגם אין צורך למצוא מקרי קיצון על מנת לשלול אותה.

מאחר ולא הוזכר בשאלה כי מדובר באופציות שקליות, יש לבחון האם הטענה מתקיימת גם באופציות על מט"ח כדי לטעון שהיא נכונה. להלן נתוני התטא עבור ארבע אופציות על שער הדולר, כפי שנבחנו ב- 21/07/2019 במחשבון בלאק אנד שולס (באתר ביזפורטל). כל האופציות לאותו מועד פקיעה (סוף אוגוסט – 38 ימים למימוש), הריבית השקלית 0.3%, ריבית חו"ל 2.3%, סטיית תקן 5%, נכס הבסיס 353.95.

התטא של אופציית (CALL(350 היא 117.34-
התטא של אופציית (PUT(350 היא 309.53-
התטא של אופציית (CALL(360 היא 127.69-
התטא של אופציית (PUT(360 היא 325.35-

בבניית אסטרטגיית קופסה על פי המתואר בתשובה, יש לבצע פוזיציית לונג בחוזה סינתטי במחיר מימוש גבוה (360 לצורך העניין) ופוזיציית שורט בחוזה סינתטי במחיר מימוש נמוך (350).
התטא של האסטרטגיה האמורה הינה 5.48+ ועל כן הטענה כי התטא של קופסה מסוג זה הינה שלילית אינה טענה נכונה.

בדיקה זו נעשתה על מגוון אופציות מט"ח והתוצאה הייתה זהה – התטא הייתה חיובית.
להלן ההסבר לכך, מעבר להוכחה המתמטית: אסטרטגיית קופסה שבה מחיר המימוש של החוזה הסינתטי בלונג גבוה ממחיר המימוש של החוזה בשורט שקולה להלוואה בכך שמדובר בהלוואה שבה הריבית חיובית, ככל שחולף הזמן החוב גדל כלומר שווי "התיק" יורד, ועל כן התטא שלילית. עם זאת, במקרה מתואר מעלה באופציות מט"ח, כאשר ריבית חו"ל גבוהה מהריבית השקלית, למעשה מדובר בהלוואה ב"ריבית שלילית" שמשמעותה שהחוב קטן בחלוף הזמן, כלומר שווי התיק עולה – ולכן התטא חיובית.

בשני המועדים הקודמים ניתן דגש להשפעת הזמן ההפוכה בחוזים ואופציות מט"ח כאשר ריבית חו"ל גבוהה מהריבית השקלית, כך שמן הראוי לתת לכך דגש גם בשאלה זו.

מסיבה זו שללתי את כל הטענות ולעניות דעתי יש לקבל את התשובה ש'כל הטענות האחרות שגויות'.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות לאורין-שפלטר השכלה פיננסית. השימוש בכפוף לתנאי השימוש באתר.