לוגו אורין שפלטר לאתר התרגול
צרו קשר צרו קשר
צרו קשר

ליצירת קשר עמנו מלא/י

:את הטופס הבא

למידע עבור לימודים בתחום ההשקעות צרו עימנו קשר: 074-757-9813

להשתמש בכלים

הכלים שעומדים כיום בפני אנשים שעוסקים בשוק ההון הם עצומים, והסיכוי להצלחה רק הולך וגדל. כמובן שיש סטיות תקן, אך אנליסטים בכירים יודעים לעשות את העבודה, ולספק תחזיות שהן איכותיות ומדויקות ברמה כזו או אחרת. האנליסטים לוקחים הרבה מאוד אלמנטים בחשבון ועושים הכל על מנת להוריד את הסיכון ולהעלות את הסיכוי לרווח. אנשים רבים בתחום שואלים את עצמם כיצד להתייחס לסקירות אנליסטיים והתשובה צריכה להיות "בכובד ראש". הרצון להיכנס לתחום האנליזה הוא גדול וכדי להצליח בו, ההכשרה היא חשובה.

מסלול ההשקעות במכללת אורין שפלטר מעניק לסטודנטים את כל הכלים המתקדמים ביותר כדי להצליח בשוק, כולל אפשרויות אנליטיות מתקדמות. כך, אפשר ללמוד, לצבור ניסיון וידע, ולייצר ערך אמיתי בשוק.

כאשר אנו נתקלים במחיר יעד שאנליסט פרסם למניה, נשאלת השאלה כיצד עלינו להתייחס למחיר יעד זה?
שאלה זו מתחדדת במיוחד כאשר מתפרסמת המלצת מכירה ובמקרים בהם מחיר היעד הינו גבוה משמעותית ממחיר המניה הנוכחי.

ראשית, יש להבין כיצד מעריכים שווי של חברה/מניה. 

השיטה הנפוצה ביותר בקרב האנליסטים לקביעת מחיר המניה היא DCF, שפירושה הוא היוון ערכם של תזרימי המזומנים הצפויים מהמניה בעתיד לערכם הנוכחי. קרי, חישוב שווי התקבולים העתידיים במונחי שווים כיום.

נפשט את הביטוי תוך הדגשת מילות המפתח:

התזרימים הצפויים – האנליסט מעריך מה יהיה תזרים המזומנים של החברה מעתה ועד אינסוף (עתיד רחוק, במקרה שלנו). מבלי להיכנס לניתוח הסוגייה לפי אילו קרטריונים מחליט האנליסט מהו התזרים הצפוי, נציין כי בניתוח זה קיים משקל רב להערכותיו ודעותיו הסובייקטיביות של האנליסט. כך לדוגמה, קשה מאוד לחזות מה תהיינה ההככנסות של חברות כמו גוגל, פייסבוק ואפילו טבע בעוד 10 שנים.

טיפ: 

  • אם מחיר היעד שהתקבל מבוסס על הנחות זהירות, אזי הפוטנציאל להפתעה חיובית גדול מאשר הסיכוי להפתעה שלילית. כלומר ניתן להרגיש בנוח עם ההשקעה במניה,למרות ההערכה הפסימית,  אם  מחיר היעד שהתקבל לפי החישוב הינו גבוה מהמחיר הנוכחי.
  • גם ההפך הוא נכון, דהיינו אם ההנחות הן אופטימיות מדי, אזי הסיכוי להפתעה שלילית גדול מהסיכוי להפתעה חיובית.

לעיתים קרובות האנליסטים מציינים בעצמם, בצורה מפורשת, כי הערכותיהם מתבססות על הנחות זהירות/אופטימיות ועל כן מספיק לקרוא רק את השורות הראשונות של האנליזה בכדי לגלות זאת.

היוון – חישוב ערך הנוכחי של התזרים אשר אמור להתקבל בעתיד. ככל ששער ההיוון שנקבע  גבוה יותר, כך שווי התזרים הנוכחי יהיה נמוך יותר.

בדוגמה הבאה שוויו הנוכחי של תזרים מזומנים שנתי בסך של 100 ש"ח ל- 4 השנים הקרובות, בשער  היוון של 10%:

בחינה של שער היוון

 

טיפ שני -אציין כי ישנם מספר מודלים לגבי קביעת מחיר ההון הנדרש להיוון התזרימים של מניה. אולם ברצוני להציג שלושה פרמטרים בעזרתם נוכל לקבל אינדיקציה ראשונית האם מחיר ההיוון בפועל צריך להיות גבוה או נמוך משער ההיוון שמצויין בסקירה:

 

  1. הריבית במשק - ככל שריבית חסרת סיכון נמוכה יותר, כך יש הצדקה לשער היוון נמוך יותר.

  2. תשואת האג"ח – ככל ששער האג"ח לטווח ארוך של החברה נסחר בתשואה נמוכה יותר, כך ישנה הצדקה לקביעת שער היוון נמוך יותר.

  3. בהירות לגבי פעילות החברה – ככל שיש יותר וודאות לגבי המשך פעילותה של החברה בטווח הארוך כך נקבל שער היוון נמוך יותר. למשל, קל יותר לשער שחברת טבע או בזק ימשיכו להציג רווחיות בטווח הארוך מאשר חברת ביומד שטרם קיבלה אישור FDA .  

בדוגמה הקודמת תחת היוון של 10% קיבלנו את הסכום 316.98

תחת שער היוון נמוך יותר לדוגמא 8% הסכום שהתקבל יהיה יותר גבוהה, כלומר במידה ואנו מאמנים ששער היוון שנלקח בהערכת השווי גבוהה מדי - מחיר המניה שנגזר יהיה גבוה יותר.

בדוגמה יוצא הפרש זניח אולם כשמדובר בהיוון לאינסוף ההפרשים הם מהותיים

 

כעת ניקח דוגמה אחרת. הערכת שוווי של חברת בזק שנעשתה בצורה יסודית על ידי טליה לוינברג מפסגות ביוני 2009 אז מחיר המניה היה 7.47:

שימו לב להתייחסות שלה להערכת השווי שנכתבה בפיסקה הראשונה:

1."אנו  ממשיכים  לנקוט  בגישה שמרנית  בהערכת  השווי  של  בזק  ולא  מגלמים  את  הפוטנציאל  הטמון  ברשתות  החדשות  או  את ההקלות הרגולטוריות שהקבוצה צפויה לקבל בשלב זה או אחר. זאת, כשההשקעות בהחלט נלקחות במודל. למרות השמרנות, אנו מגיעים למחיר יעד של 8.9 שח, המשקף דיסקאונט של 20%".

מסקנה: יש פוטנציאל להפתעה חיובית

2. שער ההיוון לתזרים המזומנים שנלקח במודל להערכת שווי הינו9%. להערכתנו שער היוון זה גבוה מדי לאור הריבית הנמוכה במשק והיותה של חברת בזק יציבה, קרי תחת שער היוון נמוך יותר מחיר המניה היה צריך להיות גבוהה יותר.

מסקנה: יש מקום שמחיר היעד במידה ויורידו את שער ההיוון

במקרים רבות אנליזות כוללת את שווי המניה לפי שערי היוון שונים – כפי שהוצג בדו"ח:

השורה המודגשת בכחול הינה שער היוון -  השורה השנייה הינה שווי המניה ע"פי שער היוון זה.

טיפ: 

לנסות לבחון האם שיעור ההיוון מייצג. התהליך לוקח כ- 5 דקות למניה.
בדוגמה בעזרת שני טיפים אלה היה אפשר להרגיש בנוח עם המניה ולהנות הן מדיבידנדים שמנים והן מעלייית ערך המניה תוך לקיחת סיכון נמוך.

לסיכום, מודל ה- DCF  הינו מודל מקובל הנחשב לאמין ביותר להערכת שווי חברות. יחד עם זאת, במידה ונראה, כי ההנחות עליהן מתבסס האנליסט הן אופטימיות מדי, דהיינו מתייחסות בעיקר לפוטנציאל ולצדדים החיוביים של מניית החברה ועם פירוט מועט או חסר של צדדיה השליליים וגורמי הסיכון, אזי רצוי להתייחס לניתוח זה בזהירות. בדרך כלל תופעה זו של הערכת יתר אופטימית נפוצה בעיקר בתקופות גאות של השוק ואילו התופעה ההפוכה של "ראיית שחורות" נפוצה בעיקר בעיתות שפל.

© 2024 כל הזכויות שמורות לאורין-שפלטר השכלה פיננסית. השימוש בכפוף לתנאי השימוש באתר.