לוגו אורין שפלטר לאתר התרגול
צרו קשר צרו קשר
צרו קשר

ליצירת קשר עמנו מלא/י

:את הטופס הבא

למידע עבור לימודים בתחום ההשקעות צרו עימנו קשר: 074-757-9813

הצצה לעתיד

התלות של אנשים בבנק ישראל היא גדולה יותר ממה שנהוג לחשוב. כל מי שלוקח משכנתא, מושפע באופן ישיר מהריביות השונות, ובנוסף, גם כל תחום כלכלי כמו ביטוחים ושוק ההון מושפע גם הוא. ריבית בנק ישראל מתחלקת להרבה מאוד אלמנטים ויש הרבה פרמטרים שמשפיעים עליה. כדי להבין את הנושא לעומק ולדעת כיצד לנצל אותו לטובה, צריך לקבל את ההכשרה הנכונה. מסלול ההשקעות של מכללת אורין שפלטר הוא אחד המסלולים האיכותיים ביותר בארץ בנושאים הכלכליים, והוא מספק הצצה אמיתית לעולם הכלכלה הישראלי. בקורס המקיף ללימודי ייעוץ משכנתאות במכללה ירכשו הסטודנטים את כל הידע והכלים על ממנת להתמקצע ולצבור ניסיון בתחום מבוקש זה.

קורס ייעוץ משכנתאות אונליין

ניתן לקבל הכשרה בתור מנהל תיקי השקעות או יועץ השקעות, ובנוסף, מתקבלת ההזדמנות לבצע התמחות בכמה מבנקי ההשקעות הגדולים ביותר בישראל.

מי קובע את הריבית?

ריבית בנק ישראל נקבעת כריבית אמצע - בין הריבית בה לווה בנק ישראל כסף מהבנקים המסחריים לבין הריבית בה מלווה בנק ישראל כספיים לבנקים המסחריים.

לריבית בנק ישראל השפעה גדולה על ערך הכסף במשק והיא נקבעת אחת לחודש, ביום שני של השבוע האחרון של כל חודש. בעבר ריבית בנק ישראל הייתה נקבעת על ידי נגיד בנק ישראל בלבד ומאז ה-1 ביוני 2010 נקבעת הריבית על ידי הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, שהנגיד עומד בראשה.

לריבית בנק ישראל יש השפעה על ריביות שונות במשק. למשל ריבית הפריים (ריבית הנקבעת על ידי הבנקים ומשמשת כריבית בסיסית לחישוב עסקאות בין הבנק ללקוחותיו) נגזרת מתוך ריבית בנק ישראל. בשנים האחרונות נקבעה הריבית כ-1.5% מעל ריבית בנק ישראל.

מה זה מדיניות מוניטארית?

שערי ריביות נוספים הנגזרים מריבית בנק ישראל הם שערי הריבית על הלוואות קצרות מועד. בהרבה מקרים גם משכנתאות צמודות לריבית בנק ישראל, הריביות על העו"ש והלוואות לציבור גם כן נגזרים מתוך ריבית בנק ישראל.
לאור התלות הגבוהה בריבית בנק ישראל יכול הנגיד להכתיב מדיניות כלכלית על ידי שינוי הריבית. למעשה שער הריבית הינו כלי מוניטארי למלחמה באינפלציה. מדיניות מוניטארית  הינה מדיניות מאקרו כלכלית המשפיעה על כמות הכסף במשק ומבוצעת על ידי בנק ישראל, כאשר האינפלציה (עליית רמת המחירים והמוצרים) גדלה מעלה. במקרה כזה הנגיד מעלה את הריבית על מנת לעלות את שווי הכסף ובד בבד יכול להקטין את כמותו על ידי הנפקת אג"ח של בנק ישראל. מדיניות זו נקראת מדיניות מוניטארית מצמצמת.

העלאת הריבית  מעלה את האטרקטיביות של אג"ח ממשלתיות. משקיעים מוציאים את כספם מהשקעות אלטרנטיביות (מניות, אג"ח חברות, נדל"ן ואחרות) ומזרימים את כספם לאג"ח ממשלתיות הנחשבות בטוחות יותר.
כמובן שיש עוד פרמטרים המשפיעים על אטרקטיביות האג"ח, ביניהם רמת סיכון, מח"מ, הצמדות ועוד. משקיעים מודדים תשואה מול סיכון ולכן ברגע שהתשואה המתקבלת מאג"ח ממשלתיות (הנחשבות בטוחות) עולה, עולה הביקוש אליהן, כסף עובר מהשקעות מסוכנות לסולידיות, רמת העסקאות הולכת ויורדת, יש פחות משיכות כספים מהבנק (בשל עלות ההלוואה שגדלה), רמות המחירים הולכות ויורדות וכתוצאה מכל אלה אינפלציה יורדת.
באותו האופן מתבצעת גם מדיניות מוניטארית מרחיבה בה נגיד בנק ישראל מוריד את הריבית, מדיניות זו מתבצעת בשעת מיתון או דפלציה. היינו עדים למדיניות זו בסוף שנת 2008, כאשר חווה שוק ההון מפולת חזקה, ובכדי לבלום התפשטות המיתון הורידו נגידי הבנקים המרכזיים בעולם את הריביות כחלק מהמדיניות המוניטארית המרחיבה.
כיום אנו עדים להתאוששות כלכלית מרהיבה ולכן נצפה לעליות ריבית בנק ישראל בשנים הקרובות.

הכותבת עובדת בפרוקסימה ניהול השקעות

© 2024 כל הזכויות שמורות לאורין-שפלטר השכלה פיננסית. השימוש בכפוף לתנאי השימוש באתר.