לוגו אורין שפלטר לאתר התרגול
צרו קשר צרו קשר
צרו קשר

ליצירת קשר עמנו מלא/י

:את הטופס הבא

סיפורה של ספירלת פיבונאצ'י מתחילה כבר משנת 1175, השנה בה נולד ליאונרדו פיבונאצ'י, לאונרדו היה בנו של איש מכס איטלקי ועשיר, ליאונרדו נהג לנסוע עם אביו לארצות ערב הרחוקות ושם נחשף למתמטיקה של עולם האסלאם.

בשנת 1202 חשף פיבונאצ'י את "ספר החשבונייה" המציג את שיטת המספרים ההינדו ערבית.
הספר חושף את תשע הספרות ההינדיות -1,2,3,4,5,6,7,8,9 + 0 שבעזרתן ניתן לבנות כל מספר בעולם.
מה שנראה לנו לגיטימי וטריביאלי כמו מספרים ושברים בעבר היה תעלומה - הספרות המקובלות בעולם היו הספרות הרומיות. תרומה נוספת של פיבונאצ'י למתמטיקה של היום היא קו השבר המפריד בין המכנה למונה ובעצם יוצר את השבר. כמו כל שינוי דרמטי גם השינוי הזה לא התקבל בברכה וליאונרדו פיבונאצ'י היה למושא לעגם של רבים מעמו שכינו אותו "השוטה".
היום נחשב פיבונאצ'י לגדול המתמטיקאים בימי הביניים. התגלית הכי מפורסמת  נקראת " סדרת פיבונאצ'י", כל איבר בסדרה הואסכום שני האיברים שלפניו

1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144...

יחס הזהב וספירלות

לסדרת פיבונאצ'י תכונות מתמטיות רבות ומופלאות אך אחד השימושים היותר פופולאריים שלה נעשים ע"י ספירלת הפיבונאצ'י. אמות המידה של ספירלת פיבונאצ'י נקבעות על פי ששת המספרים הראשונים של סדרת פיבונאצ'י. 

בשנות ה- 70 של המאה ה - 19, התגלו בטבע דוגמאות רבות לסדרה של פיבונאצ'י.

צילום: ZeePack, flickr

 

גרעיני החמנייה, קלידי הפסנתר, פרחים שונים, ירקות למיניהם (כרוב , ברוקולי), קונכיית החילזון, איברים בגופנו, תופעות טבע . את מספרי פיבונאצ'י ניתן לראות גם בסידור העלים סביב גבעוליהם, עלה אחד לא מסתיר את השני, כך כולם מקבלים אור שמש והגשם נקלט בצורה טובה יותר לשורשי הצמח.

שכיחותה של סדרת פיבונאצ'י בטבע מעידה על היותה יעילה מבחינה אנרגטית. סדרה זו חשפה יחסים מתמטיים מופלאים. לדוגמא, היחס בין שני איברים עוקבים של סדרת פיבונאצ'י שואף ליחס הזהב.

יחס הזהב הינו מספר אי רציונאלי המסומן באות פי-
 


כמובן שיחס חשוב שכזה יבוא לידי ביטוי בשוק ההון בצורה זו או אחרת.היסטוריונים ואמנים רבים מאמינים שיחס הזהב משקף את הפרופורציה המושלמת ומייחסים חשבות רבה ליחס זה. יחס הזהב היה אחד מעקרונות הפיסול הקלאסי בעולם העתיק. התפיסה אומרת שלעין האנושית תופסת עצמים שמקיימים את יחס הזהב בהרמוניה טובה יותר מייחסים אחרים.
מבנים בעלי משמעות היסטורית חושפים את יחס הזהב במידותיהם.

גם הפירמידות במצרים שנחשבות לאחד מפלאי עולם בנויות באותה הצורה.

כמו שאנו יודעים שהבורסה מאגדת את כל המידע הרלוונטי תחת שערי המדדים והמניות, רמות הביקוש וההיצע מושפעים ממניעים כלכליים, פוליטיים, פסיכולוגיים, ביטחוניים ועוד ועוד. לכן ניתן לראות את יחסי פיבונאצ'י בגלי המניות השונים.
אחד הפרמטרים המובילים בניתוח טכני של מניות הוא יחס פיבונאצ'י, המשרטט קווי תמיכה והתנגדות למניות על פי אחוזים שונים: 38.2%,50%,61.8%. ניתן לראות שתיקונים רבים של מניות מגיעים עד לקו תמיכה של 38.2% ועליות נבלמות ב 61.8%.
יש המאמינים שהבורסה מגלמת את הפרופורציות המושלמות של דעותיהם של הקונים והמוכרים אשר קובעים את שערי הניירות ולכן הגיוני שפרופורציות מושלמות בטבע מיבוא לידי ביטוי גם בבורסה , הרי שהבורסה היא מיקרו קוסמוס של העולם.

 

הכותבת היא אנליסטית ורכזת שיווק בפרוקסימה ניהול השקעות

© 2024 כל הזכויות שמורות לאורין-שפלטר השכלה פיננסית. השימוש בכפוף לתנאי השימוש באתר.