לוגו אורין שפלטר לאתר התרגול
צרו קשר צרו קשר
צרו קשר

ליצירת קשר עמנו מלא/י

:את הטופס הבא

למידע עבור לימודי ניהול תיקי השקעות צרו עימנו קשר: 074-757-9813

כסף מייצר כסף

ההבדל המהותי בין האדם הממוצע לבין האדם המצליח והעשיר טמון בתיקי השקעות המנוהלים היטב. הרי ברור שקשה מאוד לעשות כסף רק במו ידייך ולכן יש צורך להתפתח ולנסות לגרום לכך שהכסף ייכנס בצורה פאסיבית, או שהכסף ייצר כסף בעצמו. בעזרת משחק בבורסה ובשוק ההשקעות, אפשר להשיג הרבה מאוד ולהפוך לאנשים עשירים. כאשר משחקים עם כסף, צריך לעשות זאת נכון ובאמצעות מומחים שיבצעו את ניהול תיקי ההשקעות על הצד הטוב ביותר. ניהול תיקים כולל בתוכו גם את הנושא של ההיבטים המשפטיים של קרנות הגידור, וכדי להצטיין בתחום, צריך להכיר את הנושא על בוריו.

במכללת אורין שפלטר מציעים מסלול לימודים ממוקד של ניהול תיקים, עם דגש על קרנות גידור והנושא המשפטי. המסלולים של אורין הם נוחים, פרקטיים, מקצועיים, וכאלו שמאפשרים גם לעבוד ולנהל חיי משפחה במהלך התואר.

קרנות גידור – הזווית המשפטית

השקעה באפיק של קרנות גידור היא השקעה שמטרתה לספק יציבות גם במצבים בהם שוק ההון אינו יציב. באמצעות שימוש באסטרטגיות פיננסיות מתוחכמות ולא שגרתיות, מתן עצמאות ניהולית ובקרה רופפת על מנהלי הקרנות הללו, הסיכוי לרווח שקרנות הגידור יכולות לייצר קיים גם במצב בו שוק ההון חלש. במקביל לסיכוי לרווח רב, קיים גם סיכון רב ואפשרות להפסיד אף יותר מסכום ההשקעה. קיימת מגמה להסדיר את המסחר בקרנות הגידור תוך הגברת השקיפות של קרנות אלו באמצעות חקיקה מתאימה בעיקר בארה"ב. בארץ, מצבן המשפטי של קרנות הגידור הוא בעייתי בגלל דיני ניירות הערך המגבילים.

מה הן קרנות גידור?

קרנות גידור הן קרנות השקעה  פרטיות המתאפיינות בכך שהן:

· עושות שימוש באסטרטגיות פיננסיות מתוחכמות כמכירה בחסר (שורט), שימוש במינוף ומסחר בנגזרים פיננסים וחוזים עתידיים, ארביטראג' וניצול הזדמנויות חד פעמיות כפשיטות רגל ומשברים כלכליים עולמיים.

· עצמאיות בניהולן, ומתאפיינות בחוסר שקיפות ובבקרה רופפת.

· מערבות אישית את מנהל הקרן בביצועי הקרן על ידי יצירת אינטרס אישי (מנהל הקרן מושקע בעצמו בקרן)

· גובות דמי ניהול גבוהים ועמלה בגובה 20% מרווחי הקרן.

· מגבילות את מספר המשקיעים, היקף נכסיהן מוגבל וסכום ההשקעה הראשוני הוא גבוה.

· בעלות נזילות נמוכה. 

לא קיימת הגדרה מדויקת של קרן גידור. קרן גידור היא למעשה שם כללי לקרנות השקעה בניירות ערך סחירים שהן בעלות דימיון במאפיינים שלהן. אחד המאפיינים הבולטים הוא חוסר השקיפות בהשקעות, העצמאות של מנהל הקרן, חוסר הבקרה וחוסרים בדיווח. המחוקק שואף לתקן מצב זה, אך רבים טוענים שחקיקה שתביא להגבלת עצמאותו של מנהל הקרן ושקיפות רבה יותר, למעשה תציב מכשלות בפני מנהלי הקרנות להשגת רווחים ולהצליח בהשקעותיהם.

מגבלות משפטיות של קרנות גידור

מצד אחד, קרנות גידור אינן מוסדרות בחוק ברור ומסודר, ומצד שני קיימים הגבלים שונים על קרנות הגידור. על פי רב רוב, קרנות גידור הן שותפויות מוגבלות, כאשר השותף הכללי הוא מנהל הקרן והשותפים המוגבלים הם המשקיעים.רישום שותפות מוגבלת אצל רשם השותפויות הוא חובה והסכם השותפות המוגבלת חייב להיות בכתב. סכומי ההשקעה של השותפים המוגבלים ידועה ורשומה אצל רשם השותפויות ושינוי דורש את אישורו בכתב של הרשם.

על השותפים המוגבלים בקרנות הגידור מוטלות מגבלות משפטיות: הם אינם יכולים להתערב בניהול השותפות, אינם יכולים למנוע כניסת משקיעים נוספים ואינם יכולים לדרוש את פירוק השותפות

כיוון שקרנות הגידור ברובן הן שותפויות מוגבלות, המשקיעים בקרן חייבים במס לפי מדרגת המס האישית שלהם וביכלתם לעשות קיזוזים והתחשבנויות מול רשויות המס על פי חוקי מס רווחי ההון הרגילים.

לפני כשנה נחקק חוק בארה"ב המחייב את מנהלי קרנות הגידור להירשם ולפתוח את הספרים לביקורות פתע של הרשות לניירות ערך האמריקאית  (SEC). החוק אמור היה להיות מיושם במלואו עד ליולי 2011. חוק זה מגיע לאחר הונאת קרן הגידור של ברנארד מאדוף והוא דורש בין היתר ממנהלי קרנות הגידור להצהיר על רואי החשבון, הברוקרים והפקידים שמנהלים את הכספים בקרנות. חוק דומה נחקק בשנת 2004 אך נפסל בשנת 2006.

על פי החוק בישראל, חברה לניהול תיקים בלבד אינה יכולה להיות בעלת שליטה בקרן גידור. נקודה נוספת אליה יש לשים לב היא שמכיוון שקרן גידור אינה נחשבת לנכס פיננסי, הרי שחברה לניהול תיקים המייעצת להשקיע בקרן גידור אינה נחשבת כמשווקת של קרן הגידור. בנוסף, כיוון שהשותף הכללי בשותפות רשומה מבצע את ניהול הקרן, הרי שבמסגרת תפקידו בשותפות הוא רשאי לגבות דמי הצלחה, אך חייב ברישיון ניהול תיקים.

קרן ייחודית – אגד קרנות - מכשיר פיננסי חדש המשקיע בקרנות גידור

הרשות לניירות ערך אישרה את פעילותה של קרן ייחודית שייחודה מתבטא בכך שהיא רשאית להשקיע בקרנות גידור וביצוע עסקאות עתידיות במטבעות. המגבלות על הקרן הייחודית הן שהיא מורשית להשקיע עד 30% מנכסיה בקרנות גידור, ובלבד שאחוז ההשקעה בקרן גידור אחת לא יעלה על 5%.

לגבי העסקאות העתידיות, אלו יוגבלו ללא יותר מ-20 אחוזים מהשווי הנקי של נכסי הקרן. בנוסף, יידרשו מנהלי הקרנות להגדיר מהו פרופיל החשיפה לסיכון בכל קרן שבניהולם: שיעור חשיפה מירבי למניות ושיעור חשיפה מירבי למסחר במטבע חוץ.

לסיכום, קרנות גידור מתחילות להכנס לזירה הישראלית בעיקר על ידי השקעה באגד קרנות המפזר את הסיכון שבהשקעה בקרנות הגידור בין קרנות שונות.

© 2024 כל הזכויות שמורות לאורין-שפלטר השכלה פיננסית. השימוש בכפוף לתנאי השימוש באתר.