לוגו אורין שפלטר לאתר התרגול
צרו קשר צרו קשר
צרו קשר

ליצירת קשר עמנו מלא/י

:את הטופס הבא

 

למה להשקיע בחברות המבצעות תמא 38

כאשר בשנת 2005 יצאה לדרכה תמא 38 המטרה המוצהרת הייתה חיזוק מבנים שנבנו בארץ לפני התקנות החדשות לבטיחות כנגד רעידת אדמה. היום, שש שנים לאחר יציאת התכנית לדרכה נראה כי התנאים כולם הבשילו כדי להפוך את יישום ההטבות שמציעה תוכנית המתאר הארצית 38 לכדאית במיוחד.

רעידות אדמה בארץ ועליית המודעות אליהן

בשנים האחרונות  נחשפנו למגוון של אסונות טבע אימתניים בעולם: קתרינה בניו אורלינס, הצונאמי באוקיינוס ההודי, רעידת האדמה באינדונזיה, הציקלון בבורמה, רעידת האדמה בסין, צונאמי ביפן, רעידת אדמה ושטפונות באוסטרליה ובניו זילנד, ואפילו ניו יורק התרוקנה מתושביה כאשר סופת ההוריקן איירין התקרבה אליה. לכאורה, רעידות אדמה הן דברים שאנו רואים רק בחדשות, מסוג הדברים שקורים במקומות אחרים, אבל למעשה ישראל נמצאת על קו השבר הסורי אפריקאי והיא עצמה מועדת לרעידות אדמה חזקות.

העשור האחרון הראה עלייה במספר אסונות הטבע. התחממות כדור הארץ תורמת את חלקה ואנו עדים מדי שנה למספר גבוה יותר של אסונות טבע והתחזקות עוצמתם של האסונות הללו. גם בארץ בעשור האחרון היה מספר כפול של רעידות אדמה יחסית לשנות החמישים והשישים. מאז מרץ השנה, היו בארץ כחמש רעידות אדמה מורגשות, כולל זו שבמימי ים סוף שגרמה לנזקים למבנים באיזור אילת.

הדעה הכללית של מומחים בארץ ובעולם היא כי אנו צפויים לרעידת אדמה גדולה בארץ בשנים  הקרובות, השאלה היא כבר לא האם אלא מתי.

יחד עם הסיכוי הגדל לרעידת אדמה גדולה באיזור, גדלה גם מודעות התושבים לרעידות אדמה ולסכנות הכרוכות בהן. בכל רעידת אדמה נותרים רבים ללא קורת גג, דבר המגביר את המוטיבציה של האזרחים ליישם את תמא 38 ולחזק את הבניינים בהם הם מתגוררים מפני הסיכויים לרעידת אדמה גדולה באיזור.

העם דורש צדק חברתי (ופתרונות דיור)

מחאת האוהלים הגבירה בזמן האחרון את הסיכוי כי מחירי הנדל"ן בארץ, ובייחוד במרכז, ירדו. גם היזמים מבינים כי מדובר בבועת מחירים שסופה להעצר ולשנות כיוון. שינוי צפוי זה עומד מאחורי היסוסם של יזמים רבים להכנס לתחום הפרויקטים הנדל"נים בארץ. במקביל לסיכוי להורדת מחירי הדירות, העלאת הריביות במשק גם היא מעלה בצורה משמעותית את הסיכון להפסד בסוג השקעה כזה.

עד היום, למרות שתמ"א 38 יצא לדרכו כבר בשנת 2005,  הוא עדיין מחכה להזדמנות שלו לתפוס תאוצה. היתרי הבנייה שניתנו במסגרת תמא 38 ניתנו באיטיות, לא הוקצה כח אדם ייעודי שיקדם ויטפל בבקשות היתרי הבנייה במסגרת תמא 38, וכל העניין התנהל לו על מי עצלתיים. כיום, הלחץ החברתי לשחרור יחידות דיור, במיוחד במרכז הארץ, יוצר את התנאים המתאימים לתת רוח גבית להקצאת היתרי הבנייה במסגרת מסגרת זו. הלחץ הציבורי יביא להקצאת משאבים רבים יותר שיביא למהירות רבה יותר בקבלת היתרי הבנייה הנדרשים.

יזמות נדל"ניות במסגרת תמא 38 מהוות את הפתרון המושלם ליזמים וללקוחות כאחד. היזמים חוסכים ואינם נדרשים להשקיע ברכישת קרקעות לבנייה, פיזור הסיכון רב יותר כיוון שבכל פרויקט תמא 38 מדובר בהוספת מספר קטן של דירות, וזמני ההמתנה לתחילת ההקמה קצרים יותר מאשר בפרויקט נדל"ן מסוג שונה. בעלי הדירות נהנים מעליית ערכן של הדירות שברשותם כחלק מפרויקט התמא 38: הוספת חדר או מרפסת, שיפוץ חדרי המדרגות, החזית החיצונית או הוספת מעלית, החלפת תשתיות – כל זה בנוסף לחיזוק המבנה והפיכתו לבטוח יותר עבור שוכניו.

השקעה בחברות המבצעות תמא 38

קיצור זמני ההמתנה להיתרי הבניה הצפוי כתוצאה מהלחץ הציבורי יגדיל מאד את רווחיותם של פרויקטים של תמא 38. כיוון שמרבית העוסקים בתחום הן חברות נישה קטנות חסרות ניסיון ומוניטין, השוק פתוח לכניסת חברות גדולות וציבוריות, דוגמת דניה סיבוס המתחילות להכנס לתחום.

תמא 38 מציע פתרון לניקוז בעיות רבות ומתחיל לתפוס תאוצה. השקעה בחברות הללו צפויה להתברר כריווחית במיוחד כאשר פרויקטים של תמא 38 מסתמנים כטרנד הבא של חברות הנלד"ן.

© 2024 כל הזכויות שמורות לאורין-שפלטר השכלה פיננסית. השימוש בכפוף לתנאי השימוש באתר.