אתרי קבוצת אורין-שפלטר:
הבהרה משפטית: אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל. חברת אורין שפלטר קרי OS-Capital אינה חברה בעלת רשיון יעוץ, רשימת הנתונים שלהלן בגדר איסוף נתונים ואינם המלצה לביצוע פעולה מכל סוג שהוא
צילום: יח"צ, יח"צ
פרסומת

חברת "שמיר אופטיקה" עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של עדשות מולטיפוקל, עדשות חד מוקדיות, ותבניות ליציקת עדשות. החברה נסחרת בנאסד"ק ובבורסה לניירות ערך בת"א.

תיאור החברה

חברת "שמיר אופטיקה" עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של עדשות מולטיפוקל, עדשות חד מוקדיות, ותבניות ליציקת עדשות. החברה נסחרת בנאסד"ק ובבורסה לניירות ערך בת"א.

החברה מתמקדת במתן פתרונות אופטיים הכוללים פיתוחי עדשות, שיווק תוכנה וחומרה של טכנולוגיית freeform למעבדות ברחבי העולם, וכן ייצור ושיווק תבניות, עדשות מולטיפוקל חצי גמורות, וגמורות בעיבוד משטח אחורי. לחברה חמישה פטנטים רשומים ועוד שניים בפיתוח.

החברה פועלת בפיתוח שלושה תחומי טכנולוגיה עיקריים:

טכנולוגיית ה- Freeform – בה פיתחה החברה את Direct Lens Technology , אשר מורכבת מחומרה ותוכנה, הנמכרות למעבדות ברחבי העולם. מדובר בגישה חדשה לייצור עדשות בעיבוד וליטוש של המשטח האחורי על פי נתוני הלקוח.

עוד פיתחה החברה את תוכנת ה- Prescriptor לייצור עדשות מולטיפוקל על פי מרשמים ספציפיים.
Eye-Point Technology – פיתוח של החברה המהווה פריצת דרך בתעשיית האופטיקה העולמית. התוכנה מאפשרת הדמיה של הראייה האנושית.

תבניות – החברה עוסקת בייצור תבניות גנריות ליציקת עדשות בגדלים ובסיסים שונים, אשר ניתן להתאימן לדרישות הלקוח.

החברה נוסדה בשנת 1972, בקיבוץ שמיר בגליל העליון כיצרנית עדשות ביפוקל. עד שנת 2004 רכשה החברה בשלבים את "אייל תעשיות אופטיקה בע"מ", אשר מייצרת כיום עדשות פלסטיק עבור שמיר. שמיר נרשמה כתאגיד בשנת 2005 בארץ ובאותה שנה נרשמה למסחר בנאסד"ק.

לחברה למעלה מעשר חברות בת הפועלות ברחבי העולם להפצה ושיווק של מוצרי החברה, החל ממדינות אירופה, מדינות הבלקן, ארה"ב, דרום אמריקה, דרום אפריקה, ואף במזרח הרחוק.

הכנסות החברה הן בעיקר ממדינות אירופה (כ-50% מההכנסות), ארה"ב (29%), מדינות אסיה (7%) וישראל (3%).
קיבוץ שמיר מחזיק בכ-63.17% ממניות החברה, ועל כן הוא בעל השליטה בחברה. בידי הקיבוץ הכוח להחליט כל החלטה בדבר החברה, שייתכן ונוגדת את דעת שאר מחזיקי המניות. בנוסף, קרן ה- Royce & Associates מניו יורק מחזיקה בכ-9.86% ממניות החברה. 

סביבה עסקית

החברה שייכת לשוק עדשות המשקפיים, המוערך כיום במחזור של כ-29.2 מיליארד דולר. השוק מתחלק לשלושה תחומים, אשר בכולם פועלת החברה: עדשות סינגל ויז'ן (Single vision), שמתקנות את הראייה לטווח רחוק או לקרוב; עדשות Bi focal, ועדשות המולטיפוקל. (המהוות כ- 59.6% לערך מהכנסות השוק). חלקן של עדשות המולטיפוקל בשוק עדשות המשקפיים הולך וגדל, וזאת לאור השיפור ברמת החיים, המודעות הגוברת והולכת לאסתטיקה וכן הודות לגידול באוכלוסייה המבוגרת. הפיתוח המתמשך של החברה מונע בעיקרו מהגידול באוכלוסיה מעל גיל 45, אשר מרביתה מאופיינת ב- Presbyopia, שזהו מצב טבעי של היחלשות כושר הראייה עקב זקנה.

בשנים האחרונות גברה המודעות והפרסום בדבר יתרונותיהם של העדשות האופטיות על פני עדשות המגע, וישנם הוכחות כי עדשות המולטיפוקל הם הטיפול הטוב ביותר עבור Presbyopia. החברה פועלת בענף האופטיקה העולמי, הכולל מגוון רחב של מוצרים בניהם מסגרות לעדשות ראיה, עדשות מגע, עזרים אופטיים ומוצרי אופטיקה רפואיים וצבאיים.

הענף מתפאר בשיפורים טכנולוגיים בלתי פוסקים ובעיסוק מתמיד במחקר ופיתוח, המבטיחים את צמיחתו. בשנת 2009, השקיעה החברה כ-3.2 מליון דולר במחקר ופיתוח, עלייה של 3.8% משנת 2008, ולפי החברה הצפי הוא כי מגמה זו תימשך.

לקוחותיה העיקריים של החברה הם מעבדות אופטיות ורשתות הפצה בינלאומיות של עדשות משקפיים. לחברה ארבע לקוחות אשר ביחד מהווים כ-28% מההכנסות, ולקוח בודד המהווה כ-14.4% מההכנסות בקירוב. 

החברה מתחרה מול יצרניות גדולות וחברות המשווקות עדשות ראיה אופטיות בעולם. המתחרות העיקריות השולטות בתחום הן חברת "אסילור" הבינלאומית, המובילה בעולם בתחום עדשות המולטיפוקל, חברת "Hoya" היפנית וחברות פרטיות כגון חברת "Zeiss" הגרמנית (שהתמזגה עם Sola) וחברת "Rodenstock" העולמית. 

כמו כן החברה מתחרה מול חברות ענק השייכות לענף הציוד והמכשור רפואי, בניהם "Medtronic", "stryker", "intuitive surgical" ו- "Zimmer Holdings".

חשוב לציין כי, עדשות המגע וניתוחי הלייזר להסרת משקפיים, מהווים תחליף לעדשות המשקפיים שמפתחת ומייצרת החברה, אך אינם מספקים פתרון לבעיית ה-Presbyopia. לכן נכון להיום אין תחליף לעדשות מולטיפוקל, אשר מהוות את מרבית העיסוק של החברה. 

מחסומי כניסה לענף הינם הצורך בטכנולוגיה מתקדמת ומכשור מתאים, וכן בידע רב ובניסיון בייצור ופיתוח מוצרי אופטיקה. עוד דרוש, מערך שיווק והפצה עולמי. 

דו"ח רווח והפסד, מאזן

מנתוני חמש השנים האחרונות, עולה כי לחברה חוסן פיננסי ויציבות, וניכר כי היא שומרת על שולי רווח גבוהים ונאותים. מכירות החברה גדלו בחמש השנים האחרונות בקצב שנתי ממוצע של כ-14.85% לשנה. למרות המשבר הכלכלי העולמי, שהחל בשנת 2008, הצליחה החברה להחדיר את מוצריה לשווקים חדשים ולשפר את מנגנוני השיווק שלה, כך שמכירותיה ורווחיה בשנת 2009 נשארו יציבים ואף עלו ב-1.5%. באותה השנה נרשמה עלייה בשיעור הרווח הנקי של החברה מתוך סך ההכנסות. הרווח הנקי של החברה לשנת 2009 הסתכם ל-13.26 מליון דולר, המהווים כ-9.3% מההכנסות, לעומת 6.5% מההכנסות בשנת 2008. עלייה זו נובעת מקיטון בהוצאות המימון של החברה.
ברבעון הראשון של שנת 2010, מכירות החברה גדלו ב-18.2% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2009, והסתכמו לסך של 40.1 מליון דולר.

שיעור הרווח הגולמי של החברה הינו יציב לאורך חמש השנים האחרונות ועומד על כ-54.5% מההכנסות. הרווח התפעולי של החברה ברבעון הראשון של שנת 2010 גדל ב-41.3% ל-5.4 מליון דולר, המהווים כ-14% מההכנסות, לעומת 11.4% מההכנסות ברבעון המקביל בשנת 2009.
ברבעון זה, הרווח הנקי של החברה הסתכם לסך של - 3.69 מליון דולר אשר מהווה גידול של כ-74% לעומת רבעון מקביל אשתקד. שיעור הרווח הנקי מתוך סך ההכנסות עומד על 10.2%.

קצב הגידול של השנתי הממוצע של הרווח הנקי של החברה בחמש השנים האחרונות עומד על 7.73% בשנה, המעיד כי החברה צומחת בקצב אחראי ומתון מידי שנה, וכי צמיחה זו צפויה להימשך.

לחברה אין מדיניות דיבידנד והחלוקות מתבססות על הרווחים הנקיים של החברה בכל שנה. בשנת 2009 הכריזה החברה על דיבידנד בסך עשרה מליון דולר ששולם בסוף השנה ובתחילת שנת 2010, המשקף תשואת דיבידנד של כ- 6.7%.

בשנה האחרונה השיגה החברה תשואה על הון של 14.31%, וברבעון הראשון של שנת 2010 עמד על 15.8%. שיעור זה נמצא במגמת עלייה, כאשר הממוצע בחמש השנים האחרונות עומד על כ-11.8%.

כבר בשנת 2009 נרשמה עלייה משמעותית בנכסים ובהון העצמי של החברה, בשיעור של כ-9% לערך, המעידים על יציאה מהמשבר ותחילתה של צמיחה. נתון נוסף המעיד על יציבותה של החברה, הוא יחס הון למאזן אשר עומד כיום על 58.3%.בהתבוננות על מאזן החברה, בשנת 2008 ניתן להבחין בנסיגה בנכסי החברה ובהון העצמי שלה, וזאת בהשפעת המשבר הכלכלי של שנת 2008. עם זאת, חלה ירידה בהתחייבויות החברה לאותה השנה כך שהיחס השוטף (נכסים שוטפים לחלק להתחייבויות שוטפות) נותר גבוה ועמד על 2.4. בשנת 2009 יחס זה נותר ללא שינוי, נתון המעיד על יציבות גבוהה ויכולת נזילות וכושר פירעון הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

בשנת 2009 חל גידול במזומנים ושווי מזומנים של החברה, והוא עומד כיום על 19.29 מליון דולר, לעומת 18.27 בשנת 2008.

החברה צופה לעצמה כניסה לשווקים שאינם מפותחים בתחום הראיה האופטית בעולם, כדוגמת אוסטרליה, סין, הודו, מרכז אמריקה ואזורים במזרח אירופה. בכוונת החברה לשווק לאזורים אלו את מוצריה ובכך צפוי שתגדיל את נתחה בענף האופטיקה הבין לאומי בשנים הקרובות.
בשל כוונות אלו, החברה מעריכה כי הכנסותיה יגדלו ב 8%-12%, בהתבסס על שערי החליפין של שנת 2009.

סיכונים

סיכוני מטבע – החברה מבצעת עסקאות במדינות שונות בעולם, ועל כן חשופה לשינויים בשערי החליפין של מטבעות בעולם, ובפרט לשינויים בשערי הדולר והיורו. החברה פועלת למען צמצום השפעות שליליות אלו, לרוב על ידי התקשרות בעסקאות עתידיות.

סיכוני ריבית – לחברה הלוואות לזמן ארוך הנושאות שיעורי ריבית משתנים.
החברה תלויה בריבית ה-Libor ( שער הריבית לאשראי הבין בנקאי בלונדון) וכן בריבית הבין בנקאית על היורו ( (Euribor.

סיכון אשראי – אמנם החברה מעריכה כי סיכון זה הוא נמוך ואיננו גשמי, אין להתעלם ממנו. לצמצום סיכון האשראי, החברה נוהגת להשקיע את יתרות המזומנים שלה בבנקים הגדולים בישראל, ארה"ב וגרמניה.

סיכון קבוצת לקוחות – אמנם לחברה ארבע לקוחות אשר יחד מהווים כאחוז משמעותי מסך ההכנסות, אך הם נפרדים ופשיטת רגל של אחד מהם איננה מהווה סיכון משמעותי עבור החברה.

מחיר

מכפיל הרווח של החברה נמצא במגמת ירידה חדה בחמש השנים האחרונות ועומד כיום על 10.62. בשנים אלו נע גודלו של המכפיל בין 5.1 ל-31.5. המכפיל הממוצע של המתחרות בענף העולמי הוא גבוה יותר ועומד על 17.5.

הכנסות החברה ורווחיותה נמצאים כעת בשיא. השילוב של כניסה לשווקים חדשים בעולם, יחד עם צמיחה מתמדת בשיעור המשתמשים בעדשות המולטיפוקל, צפויים להגביר עוד יותר את צמיחת החברה. מכאן נסיק כי מחיר המניה במכפיל הרווח הנוכחי מהווה הזדמנות קנייה למשקיע. עם זאת, מחירה של שמיר אופטיקה לעומת מתחרותיה בענף האופטיקה העולמי הוא זול, בשל גודלן והעובדה שהן חולשות על שווקים רחבים יותר. 
 

סיכום

חברת שמיר אופטיקה הינה אחת מחמש המובילות בתחומה בעולם, אשר גילתה את הפוטנציאל הטמון בעדשות המולטיפוקל. היא מתמודדת בענף האופטיקה מול חברות חזקות ומבוססות ממנה, ועדיין מצליחה לשמור על יציבות ואף להראות נתוני צמיחה. לחברה נתח שוק קטן יחסית, ולכן מחירה נמוך בהרבה ממתחרותיה הגדולות. בשל הכניסה המתוכננת למגוון שווקים חדשים ברחבי העולם, צפוי כי מכירות החברה יגדלו וכי נתח השוק העולמי שלה יצמח באופן הדרגתי. 

ניכר כי החברה הינה יציבה, מבוססת ובעלת חוסן פיננסי, בעיקר לאור התמודדותה עם המשבר הכלכלי העולמי. חלק נכבד מפעילותה של החברה הוא עיסוק כל העת במחקר ופיתוח ולא רק בייצור הטכנולוגיה והחומרה הקיימת, על כן, ישנו יסוד להניח שהחברה תשמור על שולי רווח נאותים גם בשנים הבאות ותמשיך לצמוח.

פורסם ב: 11:23 05/10/2010 | מאת: קרין תגר